Boldog Iskola

Boldog Iskola

A 2019/2020-as tanévben tanévben ismét elnyertük a Boldog Iskola címet.

Az oklevelet egy nagyszabású rendezvény keretében a Budapesti Kongresszusi Központban adták át.

"Iskolánkban 3 éve zajlanak Boldogságórák. Nagyon kedvelik a gyerekek. Hasznosságát és szükségességét komoly tudományos kutatások támasztják alá. Boldogságfokozó technikák elsajátításával próbáljuk a gyermekek pozitív életszemléletét megalapozni, mely segítségével hozzájárulhatunk a testi-lelki egészségükhöz. Megtanulnak egymásra figyelni, egymást segíteni, együttműködni, mely a mai elidegenült, rohanó világunkban egyre inkább háttérbe szorul. Az órák központjában a beszélgetés, a közös éneklés, a játék és a rajzolás áll. A gyermekeknek és a pedagógusoknak ezek a közös alkalmak mindig nagy örömet jelentenek.

A program 10 havi lebontásban 10 különböző témát ölel fel, mint pl. a hála, az optimizmus, a célok keresése, a testmozgás, stb.

Iskolánk egészségfejlesztő programjába tökéletesen illeszkedik. 

Hiszem, ha időnként egy ember gondolkodását segítjük pozitív irányba terelni, már megéri a fáradozás."

                                                                                                            Illésné Kun Hajnalka

Szeptember:

Az 1.a osztályosok Boldogságóráinak szeptemberi témája a hála volt. Megfestettek tenyerükből egy hálaképet, mely az összetartozásunkat jelképezi. Hálavirágokat készítettek a családnak, a szirmaikra ráírták, hogy kinek miért tartoznak hálával.

Október:

Az 1.a osztályban a Boldogságóra program 2. havi témája "Az optimizmus gyakorlása" volt. Sokat beszélgettek erről a látásmódról. Elkészítették Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát. Bemutatták mindkettőt mimikával, testtartással, gesztusokkal. Majd megpróbálták egymást felvidítani szavak nélkül. Ez egészen jól sikerült. :-) Feldolgozták a témát Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege című meséjével. A mese nyomán elkészítették a varázsszemüveget, amit alkalmaztak negatív helyzetekben.

November:

"November a társas kapcsolatok hónapja. Nagyon sokat beszélgettünk a barátságról, a jó közösségről. Barátság karkötőt készítettek a gyerekek, amit nagy izgalommal kötöttek fel egymás kezére.

Barátság ujjlenyomatokat gyűjtöttek társaiktól, amiből aztán figurákat rajzoltak. Boldogan nyomták egymás lapjaira a barátság jelét. 

Kapcsolataikat az óvónőikkel is ápoltuk. Ajándék kövecskéket festettek nekik emlékül. 

Sok boldog pillanatot éltünk át közösen."

December:

"December a jó cselekedetek hónapja. Ebben az osztályban se eleje, se vége ennek a témának-hónaptól függetlenül. A képek magukért beszélnek. Közös osztálydíszítés, színházlátogatás, szülők rengeteg adakozása az osztálynak, bemutató a szlovén testvériskolának, karácsonyvárás, számtalan beszélgetés a szeretetről, ajándékkészítés, stb... 

Boldog vagyok, hogy ezeket átélhetem velük!"

Január:

"Januári témánk a Célok kitűzése és elérése volt. Rengeteget beszélgettünk arról, hogy ki mire vágyik, mik a céljai. Hogyan lehet elérni? Feldolgoztuk Bezzeg Andrea Boldogvár című meséjét. Ennek kapcsán megbeszéltük, milyen jó érzés, ha valami sikerül. S mit is jelent a boldogság.

Jó volt hallani, hogy mennyi céljuk van, s megbeszéltük a hozzá vezető út lépéseit. Emlitették még a téli madáretetést is, mint januári cél, feladat. Megépitették álmaik otthonát. Itt megbeszéltük, hogy mi is az  álom és a vágy.  Mivel betegek voltunk hosszabb ideig, arra is vágyakoztak, hogy mielőbb felépüljünk, kedves rajzokat készitettek nekünk! Sokat meséltek vágyaikról, s az örömről, ha valami megvalósul. Céljaik között szerepel, hogy le tudják írni a nevüket, megtanuljanak úszni, cipőt kötni, olvasni,... De vannak hosszabb távú céljaik is.

Kívánom, hogy elérjék ezeket!"

Február:

"Februári témánk a "Megküzdési stratégiák" volt. A témát az Aranykulcs című mese feldolgozásával indítottuk. Sokat beszélgettünk a célokról és a hozzá kapcsolódó feladatokról. Kiszínezték a mese főhősét: a királylány és a sárkány képét. Sokat beszélgettünk az érzelmeinkről, utunk során miket élünk át, mit érzünk közben. Játékból égig érő paszulyt építettek kockákból közösen együttműködve. Gyakorló kistanítók dlgoztak nálunk,  segítettük munkájukat. Házi versmondó versenyt rendeztünk, megküzdöttünk félelmünkkel, legyőztük félelmeinket. Felléptünk a Boldogság Várához vezető 6. lépcsőfokra. Sok szép pillanatot éltünk át együtt."

                                                                  Illésné Kun Hajnalka

Március:

Március 20. a Boldogság Világnapja. Az 1.a osztályosok a távoktatásban mesével és rajzokkal ünnepeltek.

Illésné Kun Hajnalka tanítónő beszámolója:

"Nem is lehetne aktuálisabb téma ebben a hónapban más, mint az “apró örömök élvezete”! Boldogságóráink lényege pont ebben rejlik: minden pici szépet, jót meglátni, az apró dolgoknak örülni! Sajnos soha nem gondolt időszak következett el életünkbe. Betegségek miatt elhagytuk iskolánkat, otthon folytatjuk munkánkat. Büszke vagyok az osztályomra, hihetetlen mennyiségű szeretetet, üzenetet, rajzot, videót küldenek nekem naponta. Megtartottuk otthoni körülmények között, de „együtt” március 20-án a Boldogság Világnapját, amit felkerült a boldogságóra faceebook csoportba is még aznap. Feldolgoztuk családi segítséggel a Boldogság kék madara című mesét, ehhez gyönyörű illusztrációk születtek. Gyertyát gyújtottunk este az ablakba az összetartozás jegyében. Megható volt a sok  fénylő gyertyás képet látni, miközben egymásra gondoltunk. Csatlakoztunk a hála jegyében a piros szív készítéshez, amik kikerültek a gyerekek ablakaiba, megköszönvén az orvosok, boltosok, ápolók, mentősök, stb munkáit. Én ide sorolom az otthon maradt gyerekeket is, akik e nehéz helyzetben helytállnak korukat meghazudtolva. Köszönet jár az őt és minket támogató szülőknek is! Most van a legnagyobb szükség egymásra, a segítő társakra. Hálás vagyok tanítványaimnak, családjainak és ennek a programnak, melyből mindannyian töltekezünk! „Jobb veled a világ!”
Mindezek mellett apró örömeink voltak még márciusban:

  • megünnepeltük az osztályban a nemzeti ünnepünket
  • nőnapra ajándékot készítettünk
  • sikeresen szerepeltünk a versmondó versenyen
  • feldíszítettük tavaszra a termünket
  • színházban voltunk közösen"

A Boldogságóra Programban az 1.a osztály márciusi munkájáért a hónap csoportja lett!

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2967758383280460&id=970166923039626?sfnsn=mo

https://boldogsagora.hu/hirek/ime-az-apro-oromok-honapjanak-csoportjai/

Április:

Április témaköre a MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA. Ez a téma szoros kapcsolatban van az összes eddigi boldogságfokozó technikával, amivel eddig foglalkoztunk. Kapcsolatban van az optimizmussal, a társas kapcsolatok ápolásával, a hálával, a megküzdéseinkkel, a jó cselekedetek gyakorlásával, a célok kitűzésével, stb...
Ebben a karantén-időszakban napi szinten muszáj foglalkozni a lélekápolással, az érzelmekkel, a támogatással. Nagyon nehéz időszak, szükség van a támogatásra, a megerősítésre folyamatosan. Minden eddigi téma előfordul, s szinten van. Fontosak a bizalmi kapcsolatok, a jó viszonyok fenntartása, esetleges javítása. Az értékek keresése másokban, a jó kapcsolataink ápolása. Középpontban a SZERETET áll. Sok szó esett az érzelmekről, a megbocsátásról és a boldogságról a szülőknek szánt leveleimben. Ez az időszak mindenféle érzelmet kivált, érzékeny hónapok, türelmet, törődést és sok odafigyelést igényel.
Ez a hónap sok mindent tartalmazott ezért nálunk.
Készítettünk Hálaszívet az érünk dolgozó embereknek hálánk jeléül.
Gondoskodtunk a növényeink ápolásáról.
Figyelemfelhívó plakátok készültek a karantén-időszakra.
Készültünk a Húsvét ünnepére lelki ráhangolódással illetve tojásdíszítéssel.
Ünnepekben egymás felé fordultunk, megálltunk, elcsendesedtünk, egymásra figyeltünk. Örültünk a családunknak, társainknak. Közösen mókás ételeket csináltunk.
Mesék feldolgozásán keresztül állatok bőrébe bújva vizsgáltuk meg az érzelmek fajtáit. Meseillusztráció készült A három kiscica tanmeséről.
Nagyon nagy témánk volt a Föld napja. Erre napokig készültünk és egy teljes napot szenteltünk rá videónézéssel, beszélgetéssel és sok rajzolással. Hallgattuk Bagdy Bella dalát: Gyújts gyertyát a Földért!
A tavasz, az újjászületés folyamatos téma volt a hónapban, tavaszi csokrokat is festettünk.
Egymás támogatására vidám üzeneteket küldtünk videón, rajzokon keresztül.
Anyák napjára készültünk titokban.
Üzeneteket helyeztem a gyerekeknek az osztályunk ablakaiba.
Nagyon büszke vagyok az osztályomra, hogy fiatal koruk ellenére milyen mély és őszinte érzelmeik vannak, mennyire figyelmesen és szeretetteljesen tudnak egymáshoz fordulni, mennyi szeretetet küldenek felém is. S emellett hálás vagyok az őt támogató családoknak is!
Azt hiszem, tartalmas hónapot tudhatunk magunk mögött így online módon is!

Illésné Kun Hajnalka

Május:

Május hónap  fő témája a "Testmozgás", de emellett  bővelkedtünk a sok ünnepelni valóban.
Az év 5. hónapja a legszebb ünneppel kezdődik, az Anyák napjával. Meglepetés videót küldtem a szülőknek a gyerekek képeivel. A tanulók pedig titkos rajzokat is készítettek otthon ajándékba hálájuk jeléül.
Ezt követte a Madarak és fák napja, ami számunkra nagyon fontos, hisz osztályunk "zöld gondolkodású". Online oktatásomban napokig foglalkoztunk ezzel a témával, mind olvasás órán, mind rajz és technika órák keretében. Megrajzolták a gyerekek Növényország lakóit,  csodálatos természetfotókat készítettek, pitypanggal foglalkoztunk napokig, elkészítették a világot a kulcslyukon át...
A hónap fő témája a testmozgás, 10 heti karantén után erre nem kell biztatni elsős gyerekeket, mindig örömmel mozognak! Alufólia emberkét is gyártottak, amelyik sportol.  :-)
"Megünnepeltük" a Család Világnapját is, sokat foglalkoztunk olvasmányainkban a család témával, rajz keretében pedig meseszép családfákat készítettek.
Éppen Gyermeknapra végeztünk az írott nagybetűk megtanulásával, így alkottam nekik egy "BÜSZKE VAGYOK RÁD!!!" puzzle-t is, mert megérdemlik.
Megemlékeztünk a hónapot záró 2 ünnepről: Pünkösdről és Gyermeknapról.
Tartalmas hónapot zártunk, a távoktatás ellenére is nagyon összeköt minket a sok téma, a közös gondolkodás, az aktivitás, a szülői együttműködés, a közös értékek és célok.
Hálás vagyok, hogy ilyen csemetékkel dolgozhatok!


Illésné Kun Hajnalka

Június:

A tanév utolsó havának témája: A fenntartható boldogság. Ennek három eleme van: a pozitív érzelmek, a társas támogatás, a szokássá válás.

  1. A pozitív érzelmek

A boldogság fő ismertetőjegyei a gyakori pozitív érzelmek: az öröm, az élvezet, a megelégedettség, a nyugalom, az érdeklődés, a lelkesedés, az energia, az izgalom és a büszkeség.

Ebben az évben gyakorolt 9 boldogságfokozó gyakorlat mindegyike képes arra, hogy rengeteg pozitív élményben részesítse azt, aki végzi. A "boldogságprogram" nem tíz hónapra szól, hanem egy életre szóló utazás. A boldog embereket a pozitív érzelmek teszik boldoggá.

  1. A társas támogatás

Sikerünk másik tényezője a társas támogatottság. Ez ösztönöz arra bennünket, hogy dolgozzunk meg a céljainkért, és a megfelelő irányba terel bennünket, amikor elveszítjük motivációnkat.

  1. A szokássá válás

A karantén miatti távoktatás során naponta leveleztem a gyerekekkel, szülőkkel. Kedves üzeneteket, videókat, rengeteg rajzot kaptam. Úgy érzem, ez a nehéz helyzet még jobban összekovácsolta az egész osztályt, a szülőket, mindannyiunkat. Sokat töltekeztünk egész évben ezeken az órákon, minden egyes alkalmat nagyon hasznosnak találok, épülünk belőlük.

Összetartozásunk jeléül negyed virágokat készítettünk, melyekből egy nagyot tudunk legközelebbi találkozásunkkor varázsolni.
Jókedvünket pedig fokoztuk azzal, hogy közeledik a nyár, csodáljuk a gyönyörű természetet, fagyit készítettünk a körülöttünk lévő dolgokból.

Köszönő videót, okleveleket készítettem hálám jeléül nekik.

Boldog év van mögöttünk, hálás vagyok a gyermekeknek, szülőknek, kollégáimnak.

"Jobb veletek a világ! "   :-)

Illésné Kun Hajnalka

Kapcsolódó galéria

Júniusi boldogságórák az 1.a-ban

Az 1.a osztályosok májusi boldogságórái

Áprilisi boldogságórák az 1.a-ban

Az 1.a osztályosok márciusi boldogságórái

A Boldogság Világnapja

1.a februári boldogságórák

1.a januári boldogságórák

1.a decemberi boldogságórák

1.a novemberi boldogságórák

1.a októberi boldogságórák

1.a szeptemberi boldogságórák

Boldog Iskola 2019/2020 díjátadó

Pályázatok

Boldog Iskola