Erasmus+ szakmai látogatás Bécsben

Erasmus+ KA122-es rövid futamidejű mobilitási projektünk keretében iskolánk négy pedagógusa szakmai látogatáson vett részt Bécsben. >>>
Olyan általános iskolákba látogattunk el, ahol két tanítási nyelvű oktatás folyik. A két fő fogadóintézményünk lehetőséget biztosított arra, hogy más iskolát is meglátogassunk, így átfogó képet kaptunk a kétnyelvű képzésformáról, és többféle módszer alkalmazására is láthattunk gyakorlati példát.
Bécsben a többnyelvű oktatás jelentős szerepet kap az oktatási rendszerben. Ezek a programok nemcsak a nyelvi készségeket fejlesztik, hanem elősegítik a kulturális megértést és a globális gondolkodás kialakítását is.
A tanórákon megfigyeltük az angol nyelv használatát, a munkaszervezési formákat és a tanulási környezetet, ezenkívül betekintést nyertünk az iskolák napirendjébe is.
Nagyon tetszett, hogy az angol nyelvtanítás során Native Speaker Teacher - NST (= anyanyelvi beszélő tanár)-t alkalmaznak, ami számtalan előnnyel jár. Ezek a pedagógusok hiteles nyelvi modellt képviselnek, a diákok az autentikus kiejtést, és természetes beszédstílust tanulják a közvetítésükkel. Nagymértékben segítik a tanulókat a folyékony, természetes kommunikáció elsajátításában, nemcsak a nyelvtani szabályokra fókuszálva. Sok diák számára izgalmasabb és motiválóbb egy anyanyelvi tanárral tanulni, ami javítja az érdeklődést és tanulási kedvet. Az anyanyelvi beszélő tanárok gyakran új, interaktív, kreatív módszereket hoznak, ami frissíti a tanítási gyakorlatot.
Olyan tanórákon is részt vettünk, ahol a tantárgyi ismeretek átadása angol nyelven történt, többek között például testnevelés órán, vagy természettudományi témájú órán, amelyen a rovarokról tanultak a gyerekek. Ezek az órák a CLIL módszer alkalmazását szemléltették. A CLIL Content and Language Integrated Learning (= tartalom és nyelv integrált tanulása) egy olyan tanítási módszer, ahol a gyerekek nemcsak nyelvet, hanem más tantárgyakat is idegen nyelven tanulnak. A hangsúly nem a nyelvtanon van, hanem azon, hogy a gyerekek természetes módon használják a nyelvet, miközben valamilyen érdekes témával foglalkoznak. Így a tanulók szinte észrevétlenül sajátítják el a nyelvet, mert a figyelmük a tartalmon van. A tanárok egyszerű nyelvezettel, sok képpel, példával és ismétléssel dolgoztak. Ez segít azoknak is, akik még nem beszélnek jól angolul, de fokozatosan belejönnek.
A gyerekek nem csak tankönyvből tanulnak, mert a pedagógusok nagyon sok saját anyagot használnak.
Megtapasztalhattuk a kéttannyelvű oktatás hatékonyságát, az élményalapú tanítás módszerét, valamint a digitális eszközök integrálását a tanórákba. A látogatásunk a szakmai fejlődésen túl lehetőséget adott új, és esetlegesen hosszútávú kapcsolatok kialakítására, szakmai tapasztalatcserére, valamint a nevelő-oktató közösséghez való tartozás élményének megerősítésére is. Láthattuk, hogy a két tanítási nyelvű iskolák számos előnnyel rendelkeznek a hagyományos iskolákkal szemben. A nyelvi képességek fejlesztése mellett kognitív előnyöket is nyújtanak, mint például a jobb problémamegoldó képesség és a nagyobb kreativitás.
Köszönjük szépen a Volksschule Schebergasse-nek a kedves fogadtatást és a musicalrészleteket, Maria Koprolin igazgatónőnek az őszinte szakmai beszélgetéseket és a rengeteg hasznos ismeretet, amit megosztott velünk! Hálásak vagyunk, hogy közreműködésével ellátogathattunk az OVS Kaisermühlen-be is! James Miller anyanyelvi beszélő tanár órái valódi inspirációt jelentettek számunkra: az órák felépítése, az alkalmazott tanítási módszerek és játékok új ötleteket adtak saját tanári eszköztárunk bővítéséhez. Az iskolai könyvtárban tett látogatás és a beszélgetés Katrin Barger-rel hozzájárult ahhoz, hogy továbbgondoljuk saját könyvtárunk fejlesztését. Külön köszönjük a Mehrstufenklasse (több évfolyamos osztály) tanulóinak az iskola bemutatását, ettől igazán otthon éreztük magunkat a Schrebergasse iskolában!
Köszönjük az OVS Wendstattgasse (Wendischule) igazgatójának, Theodor Tsiagas-nak, hogy lehetővé tette számunkra az óralátogatásokat és a könyvtárlátogatást, valamint a lehetőséget, hogy a magyar felső tagozatnak megfelelő VBS Wendstattgasse-ben megfigyeljünk felsős tanórákat is.
Délutánonként felfedeztük a gyönyörű Bécs városát, érdekes kiállításokat és csodálatos épületeket láttunk. Feltöltődve, rengeteg szakmai és kulturális élménnyel gazdagodva tértünk haza.
A mobilitás során szerzett ismereteinket igyekszünk megosztani kollégáinkkal és minél több módszert alkalmazni a saját pedagógiai gyakorlatunkban is. A szakmai látogatás az Erasmus+ KA122-SCH-000237691 projekt keretében, az Európai Unió támogatásával valósult meg 2025. június 2-től június 6.-ig. A résztvevők Domjánné Gerencsér Katalin, Kissné Modor Constance, Sólyom Emese és Szántóné Izsa Melinda voltak.