A 4.a osztály januári boldogságórái

A 4.a osztály januári boldogságórái

Január a célkitűzések és a hatékony megvalósítási tervek hónapja.

Illésné Kun Hajnalka tanítónő beszámolója:

Január a megújulás hónapja. Számos kutatás bizonyítja, hogy azok, akik konkrét, reális tervvel rendelkeznek, boldogabbak és sikeresebbek, mint a „sodródó” társaik. A célok elérésének valószínűségével kapcsolatban is számos vizsgálatot végeztek. Sokban visszatér a konkrét megfogalmazás, a tervek írásban való rögzítése, a célok másokkal való megosztása, a részcélokra való bonthatóság, a határidők meghatározása, mint a sikerhez vezető út egyes állomása.

A boldogság-gyakorló embereknek mindig van aktuális rövidebb és hosszabb távú céljuk, méghozzá olyan törekvéseik, amelyek számukra örömet okozó elfoglaltságokkal töltik fel a mindennapjaikat, hiszen nagyon fontos szempont jóllétünk tekintetében, hogy mivel töltjük az életidőnket.

Martin Seligman és társai az erősségközpontú oktatási szemlélet kidolgozása során azt találták, hogy minél inkább aktív erősségeinkre építjük céljainkat, annál nagyobb örömforrást jelent az ezek eléréséhez szükséges tevékenységekkel töltött idő.

A téma feldolgozása osztályunkban:

1.) Az évet a szokásos SZÓFELHŐ-vel indítottuk. Mi jut eszedbe a CÉL szóról? Ez a kérdés olyan gondolatokat ébresztett a gyerekekben, hogy egy tanóra nem volt elég ennek a megbeszélésére.
Milyen érzések jutnak eszedbe? Mi a célod? Megvalósítható-e? Milyen út vezet oda? Álom, vágy vagy valóságos cél?

S már a téma is boldogságot csalt az arcukra. Hihetetlen, hogy milyen konkrét céllal rendelkeznek már negyedik osztályban, s nagyon komolyan tudnak erről beszélni. Megfogalmaztak tanulmányi célt, sporteredményt célként, egyéni célt, de közöset is!

Értékes percek voltak ezek nagyon.

2.) Az elemző beszélgetések egy fontos „dokumentumból” indultak ki: „Amit rólam tudni érdemes!” Megfogalmazták erősségeiket, gyengeségeiket, jellemezték magukat.

3.) Az utolsó alsós évben az egyik nagyon fontos cél a felső tagozatra készülés, az átmenet kialakítása, az erre való törekvés.

Miközben negyedikessé váltak, s ebben az évben emberfeletti problémákon mentünk át, maguk is érezték, hogy a magatartásuk változott. Így nekiláttak maguk egyszerű és mindenki által betartható magatartási szabályokat összeírni. Ezt összesítettük nagyban. Aláírták és kitettük a falra. Elég volt pár napig csak egy pontjára mutatni, már értették is ki miben vétett.  

4.) Mivel fiús és aktívan sportoló osztály vagyunk, központi cél sportból híressé válni. Nagyon sokat elemeztük az ehhez vezető utat, a példaképeket, stb…
Ismét megnéztünk egy számunkra nagyon kedves videót. A 2011-es Magyar Olimpiai Dalt, aminek rengeteg sorát már tudják a gyerekek. Sokat elemeztük, dalolgattuk – akár tavaly is.

5.) Lerajzolták, hogy ki hogy képzeli el magát FELNŐTTKÉNT. Hol fog élni, kikkel, mit fog dolgozni, stb. Nagyon hasznosak ezek az órák. Ismét látom, hogy mennyire visszatérnek a gondolatok évről évre, egyre mélyebben.

A sok beszélgetés, a bizalom, az őszinteség mind  összekovácsolja kis csapatunkat.

Kapcsolódó galéria

A 4.a osztály januári boldogságórái

Pályázatok