Tanuló műhelyek a Bécsi Pedagógiai Főiskolán

2020. október 9-én, pénteken a CODES AT-HU074 projekt keretében megrendezésre kerülő online programon vettünk részt, melyet a Bécsi Pedagógiai Főiskola szervezett, bemutatva a saját kompetenciafejlesztő szakmai műhelyeit.

2020. október 9-én, pénteken az Interreg Austria-Hungary 2014-2020 CODES AT-HU074 - Kompetenciaorientált tanítás az általános iskolában a határon átnyúló régiókban Ausztriában és Magyarországon című projekt keretében megrendezésre kerülő online programon vettünk részt, melyet a Bécsi Pedagógiai Főiskola (Pädagogische Hochschule Wien) szervezett, bemutatva a saját kompetenciafejlesztő szakmai műhelyeit. A program online, a ZOOM rendszeren keresztül valósult meg.

A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetben a főiskolán „narancssárga” jelzés volt érvényben, ezért a tervezett virtuális látogatás elmaradt, helyette prezentációkat láthattunk.


1.    Elsőként a Matematika Háza működéséről láthattunk bemutatót Monika Musilek-Hofer előadásában.


2.    A program 2. részében a Kutatók Műhelyének koncepcióját és működését mutatta be Barbara Holub prezentációja.

Az általános iskolai kutatói műhelyek 2010 óta működnek a Bécsi Pedagógiai Főiskolán.

A kutatói műhelyekben önálló és saját felelősségre történő munkavégzés folyik, előkészített környezetben. A tanulás kutatás és felfedezés révén valósul meg. A polcokon dobozokban vannak az előkészített feladatok. A doboz tartalmazza az összetett feladatokat és a megoldásukhoz, elkészítésükhöz szükséges anyagokat (pl.: sütőpor-rakéta). A kutatás után bemutató és vita következik.


3.    A harmadik részben Linda Wöhrer, Susanne Martich és Christian Aspalter mutatta be a „literacyLAB” (Irodalmi / olvasás műhely) koncepcióját és megvalósítását.  Elérhetőség: https://dizetik.phwien.ac.at/

Ez a műhely a nyelvvel, a kreatív köznyelvvel, az írás- olvasáskészséggel foglalkozik, a szóbeli és írásbeli kompetenciákat fejleszti.

A szemkövető eszközök lehetővé teszik a szemmozgások adatainak rögzítését, amely segítségével a befogadás folyamatát elemzik.

Példaként egy gyermekkönyvhöz (Rachel Bright – Jim Field: Die streit Hörnchen = A civakodó mókusok) kifejlesztett feladatokat mutattak be. A feladatok feladatkártyákon vannak a dobozokban. A feladatok mind a 4 kompetenciaterülethez kapcsolódnak (pl.: interkulturális kompetencia: barátság, kibékülés). A nem német anyanyelvű osztályokban a nyelvismeretet is fejlesztik vele. Egy táblázat mutatja a dobozban található feladatokkal kapcsolatos információkat: mire lehet használni, milyen korosztálynak való, kinek ajánlják, elméleti háttér. Az elkészített feladatokból végül Lapbook-ot állítanak össze.

Christian Aspalter a Stabilo EduPen diagnosztikai eszközt mutatta be, amely a gyerekek kézírásának elemzését teszi lehetővé: méri az írás-nyomást, az írás-ritmust, az írási sebességet, az oktató által történő olvashatóságot.

Pályázatok